Jonge Harten THeaterfestival
Jonge Harten is een negendaags theaterfestival dat plaatsvindt in zo'n beetje alle theaters in Groningen. Een festival om te ontdekken met veel jonge makers, beeldend en fysiek theater, performance, dans, muziek en een bruisend festivalhart. Jonge Harten is voor jonge mensen die iets meer willen en durven.
www.jongeharten.nl
www.jongeharten.nl
Binnen Jonge Harten was ik verantwoordelijk voor de educatie en jongerenprogrammering. De educatie van het Jonge Harten Theaterfestival richt zich op de doelgroep 12 t/m 29 jaar. Jonge Harten biedt speciaal geselecteerde schoolvoorstellingen aan die aansluiten op de belevingswereld van jongeren. Tijdens de selectie worden er geen concessies gedaan aan de artistieke kwaliteit van de voorstellingen, maar zocht ik naar overeenkomsten in beeldtaal, thema, jonge spelers en andere elementen die aansluiting vinden met de leefwereld van de jongeren. Alle schoolvoorstellingen kregen een leeftijds- en niveau aanduiding en er vond nauw contact met de scholen plaats om de juiste leerlingen bij de voor hun geschikte voorstellingen te krijgen om zo een positieve theaterervaring teweeg te brengen.
Naast de voorstellingen werd er ook uitgebreid educatief materiaal bij de voorstellingen beschikbaar gesteld. Dit educatieve aanbod bestond uit een, door mij ontwikkelde, algemene voorbereiding op het theaterbezoek 'Hartenjagers 3.0', bestaande uit achtergrondinformatie, filmpjes, opdrachten en een quiz, die docenten gratis konden downloaden. Ook werd er voorstellingspecifiek materiaal aangeboden dat door de gezelschappen zelf was ontwikkeld. |
Functie: Educatiemedewerker en
Jongerenprogammeur Periode: April 2012 - Maart 2016 |
'Hartenjagers' is een educatie- en participatie project dat in 2011 en 2012 werd aangeboden aan scholen die in klasverband voorstellingen bezochten tijdens het Jonge Harten Theaterfestival. Het project bestond uit drie onderdelen: een bezoek aan de klas door een Jonge Harten medewerker vooraf aan het voorstellingsbezoek, een VIPbehandeling voor geselecteerde leerlingen uit de klas die meedraaide in de organisatie rondom de voorstelling en meet and greet kregen, achteraf werd via dezelfde VIP's geëvalueerd. Het doel van het project was een algemene voorbereiding bieden op het voorstellingsbezoek en via een aantal leerlingen extra betrekken bij de voorstelling zodat zij hun medeleerlingen kunnen stimuleren.
Tijdens deze opdracht zorgde ik voor de coördinatie van het geheel, de communicatie met de docenten en gezelschappen, de planning van de lessen en de begeleiding van de studenten die de lesbezoeken op de scholen uitvoerden. |
Functie: Ondersteuning Educatie
Periode: Sept. 2011 - dec. 2011 |